Wybór rodzaju roweru szosowego ma ogromne znaczenie dla późniejszej wygody oraz szybkości jazdy. Istotne jest zwrócenie uwagi nie tylko na materiał, z którego wykonana jest rama i na osprzęt, ale również na geometrię konstrukcji. Jak wybrać rodzaj rury górnej i widełek tylnych w szosówce? Przedstawiamy zasady ogólne dla wszystkich kupujących.
Rower dopasowany do preferencji użytkownika
W przypadku geometrii rowerów szosowych nie istnieją konkretne dane dotyczące wyboru rozmiaru ramy. Niekiedy wysoki kolarz woli mniejszą ramę niż rowerzysta niższy ze względu na inne proporcje ciała niż u kolarza o wzroście mniejszym nawet o 10 centymetrów.
Wybór wielkości konstrukcji jest decyzją indywidualną. Warto wybrać się do sklepu rowerowego i tam zmierzyć, na którym rowerze siedzi się najwygodniej. Jeżeli istnieje taka możliwość, powinno się wykonać rowerem kilka okrążeń po placu przed punktem sprzedaży. W przypadku sklepów oferujących usługę bike liftingu można liczyć na idealne dopasowanie sprzętu do swoich wymiarów. Rrowery możesz dopasowywać do swoich wymagań w sklepie http://agasport.com.pl/szosowe-cat-38
Rura górna
Rowery szosowe dobiera się indywidualnie, jednak istnieje kilka zasad, które są uniwersalne bez względu na wzrost, masę i proporcje ciała kolarza. Rura górna szosówki wskazuje kształtem, czy jest kierowana do zawodowców, czy też do amatorów. Im jest dłuższa, tym bardziej pochyla się kolarz, a im krótsza – tym bardziej prostuje się on w czasie jazdy. Długie rury w rowerach szosowych są kierowane do osób traktujących kolarstwo wyczynowo.
Rowery szosowe wyposażone w krótsze ramy są modelami typu endurance. Bardziej wyprostowana sylwetka zwiększa komfort jazdy i pozwala ćwiczyć wytrzymałość na dłuższych dystansach, jednak przy nieco niższej prędkości jazdy. Można przyjąć, że rury górne w rozmiarze M 550 mm są dla kolarzy wyczynowych, natomiast rury 545 mm kieruje się do amatorów.
Tylne widełki
Tyle widełki są elementem, który pozostaje niezmienny w przypadku większości szosówek. Wielkość ramy nie wpływa na ich zwiększenie lub zmniejszenie. Producenci starają się jednak, by rowery szosowe były wyposażone w chainstay o możliwie najkrótszych rurach, gdyż zapewnia to lepszą zwrotność i aerodynamikę jazdy.
O krótkich widełkach tylnych mówi się, gdy ich długość wynosi 405 mm, jednak pomimo większej szybkości jazdy, kolarz ma mniejszy komfort. Krótkie widełki mają niewielką zdolność do uginania się, przez co wstrząsy wywołane przez nierówności na drodze są odczuwane o wiele silniej. Długie chainstay (około 420 mm) wykorzystuje się głównie w rowerach szosowych typu endurance.